Inleggelden Klassieke Draverijen 2026

Klik hieronder voor het overzicht met alle inlegrondes van alle klassiekers en de TCT koersen waarvan vanaf 1 januari 2026 inleggeld betaald moet worden. Het document wordt in een nieuw scherm geopend.


TROTTING CLASSICS TOUR 2026 – 2028

Het circuit van internationale klassieke koersen is voor paarden geboren in 2024 (de Nederlandse S-jaargang). Alle Nederlands gefokte paarden en buitenlands gefokte paarden, die definitief zijn ingevoerd in Nederland, worden automatisch toegevoegd in dit circuit.

Buitenlands gefokte paarden kunnen t/m 31 december 2025 worden ingeschreven voor het TCT Circuit.


Inleggelden Nederlands gefokte paarden:
De volgende inleggelden (10% korting t.o.v. buitenlandse paarden) zijn verschuldigd voor Nederlands gefokte paarden, tenzij de eigenaar of zijn gemachtigde voor de daarbij genoemde data schriftelijk te kennen geeft op handhaving geen prijs te stellen:

1e inleggeld à € 270 op 1 februari 2026
2e inleggeld à € 180 op 1 maart 2026
3e inleggeld à € 135 op 1 april 2026
4e inleggeld à € 135 op 1 mei 2026
5e inleggeld à € 270 op 1 december 2026
6e inleggeld à € 225 op 1 februari 2027
7e inleggeld à € 225 op 1 april 2027
8e inleggeld à € 270 op 1 december 2027
9e inleggeld à € 225 op 1 februari 2028
10e inleggeld à € 225 op 1 april 2028


Inleggelden Buitenlands gefokte paarden:
De volgende inleggelden zijn verschuldigd voor Buitenlands gefokte paarden, tenzij de eigenaar of zijn gemachtigde voor de daarbij genoemde data schriftelijk te kennen geeft op handhaving geen prijs te stellen:

1e inleggeld à € 300 op 1 februari 2026
2e inleggeld à € 200 op 1 maart 2026
3e inleggeld à € 150 op 1 april 2026
4e inleggeld à € 150 op 1 mei 2026
5e inleggeld à € 300 op 1 december 2026
6e inleggeld à € 250 op 1 februari 2027
7e inleggeld à € 250 op 1 april 2027
8e inleggeld à € 300 op 1 december 2027
9e inleggeld à € 250 op 1 februari 2028
10e inleggeld à € 250 op 1 april 2028

Officieel Bulletin 47 – 2025

Klik hieronder voor het officieel bulletin.
Het document wordt in een nieuw scherm geopend

Officieel Bulletin 46 – 2025

Klik hieronder voor het officieel bulletin.
Het document wordt in een nieuw scherm geopend

WDC25: Jaap van Rijn eindigt als derde in World Driving Championship 2025

Op IRT New Zealand Cup Day op Addington heeft Jaap van Rijn zijn wereldkampioenschap afgesloten met een derde plaats in de eindstand van de World Driving Championship 2025. Op het heilige gravel van Addington, het vlaggenschip van de Nieuw-Zeelandse drafsport, hield de Nederlander in de laatste heat het hoofd koel en bekroonde hij een indrukwekkende campagne met een podiumplek in een veld van tien absolute wereldtoppers.

De slotdag stond volledig in het teken van spanning rond de posities achter de ongenaakbare James MacDonald. De Canadees had tijdens de eerdere heats, onder andere met een ijzersterke reeks in Winton, een voorsprong opgebouwd die hij op Addington hoefde te consolideren om de wereldtitel veilig te stellen. Voor Jaap ging het om iets anders: zijn wereldprestatie op Winton vertaalde zich in een derde plek in het klassement en op Cup Day moest hij die positie verdedigen tegen de Nieuw-Zeelandse publiekslieveling Blair Orange en de Zweedse toppikeur Mats Djuse.

In de laatste heat reed Jaap precies zoals je dat van een rijderskampioen mag verwachten: scherp in de uitgangspositie, geen onnodig risico en elke meter benutten die het koersverloop hem gaf. Met een gedoseerde aanval in de laatste bocht, waarbij hij zich niet liet meeslepen in het gevecht om de overwinning maar wel zijn directe concurrent in het oog hield, stelde hij de punten veilig die nodig waren voor de derde plaats in de eindrangschikking. In een kampioenschap waar elke fout direct wordt afgestraft, voelde dat als een overwinning op zich.

De derde plaats van Jaap is meer dan alleen een klassering; het is een visitekaartje voor de Nederlandse drafsport. In een competitie die over twintig manches werd verreden op vier karakteristieke banen, het strandachtige Kaikoura, het strakke Cambridge, het Zuid-Island-circuit Winton en de iconische Cup-baan Addington, liet hij zien dat Nederlandse pikeurs zich moeiteloos kunnen meten met de wereldtop. Zijn offensieve rijstijl, het gevoel voor koers en tempo en zijn vermogen om zich razendsnel aan te passen aan andere banen en ritmes, maakten indruk op publiek en collega-rijders.

Voor Nederland blijft WDC25 zo een kampioenschap om trots op te zijn. Jaap van Rijn keert naar huis terug met een bronzen medaille, een rugzak vol ervaring en de bevestiging, na de twee wereldtitels van Rick Ebbinge, dat Nederlandse rijders thuishoren op het hoogste wereldpodium. De drafsport in Nederland wint hiermee niet alleen aan prestige, maar ook aan inspiratie: jonge rijders hebben nu een vers, tastbaar voorbeeld van hoe ver talent, vakmanschap en mentale weerbaarheid kunnen reiken.

WDC25: Nederlandse dag op Winton

Op de koersbaan van Winton, diep in het zuiden van Nieuw-Zeeland, kreeg de World Driving Championship 2025 (WDC25) gisteren precies wat je van een WK mag verwachten: spektakel, spanning en een hoofdrol voor de Nederlandse troef.
Op Central Southland Raceway, een 1500 meter lange en eerlijke baan die bekend staat om haar snelle mijlentijden, won Jaap van Rijn drie van de vier WDC-heats en katapulteerde hij zichzelf daarmee naar de derde plaats in het tussenklassement, met een marge van negen punten op thuisrijder Blair Orange.

Dat Winton een cruciale halte zou worden, was vooraf al duidelijk. In de aanloop schreven Nieuw-Zeelandse media dat de vier WDC-heats op deze baan een sleutelrol zouden spelen in de strijd om de wereldtitel, juist omdat het toernooi over in totaal twintig koersen wordt beslist en elke fout in deze fase hard doortelt.

De vrijwilligers en baanbestuurders van Winton hadden alles uit de kast getrokken om de beste pikeurs ter wereld en hun entourage zich welkom te laten voelen. Aan alles was te zien en te merken hoe trots men was dat het WDC25 Winton aandeed. Ter ere van de grotendeels Schotse achtergrond van de inwoners van Southland werd de bus met de rijders, officials en begeleiders ontvangen en begeleid door traditionele doedelzakmuziek.

Van Rijn had de stijgende lijn al eerder te pakken. Op Addington reed hij meerdere paarden naar de punten, maar wat hij in Winton liet zien was wel zeer bijzonder. Drie keer kwam Van Rijn als winnaar terug naar de winners’ circle; drie keer toonde hij precies waar Europese koersintelligentie en snelle aanpassing aan de Nieuw-Zeelandse pacers samenkomen.

De kracht van Van Rijn op deze dag zat niet alleen in de uitslag, maar in de manier waarop hij zijn zeges pakte. Op een baan als Winton, met vloeiende, ruime bochten, loont het om te koersen aan de voorzijde van het veld.

In zijn eerste winnende heat van de dag profiteerde Jaap van een scherpe start, en dat recept herhaalde hij bij zijn volgende overwinningen.

Voor Winton lag de focus in de internationale berichtgeving vooral op James MacDonald, die na sterke optredens in Kaikoura, Cambridge en Addington de leiding in het klassement had genomen en wist vast te houden. In eerdere heats schoof de Canadees met zijn constante podiumplaatsen gestaag naar voren, terwijl Gary Hall Jr. lang in de buurt bleef en thuisfavoriet Blair Orange zich met een sterke avond in Cambridge naar de vierde plaats knokte.

Na de WDC-dag in Winton is het beeld verschoven. Met drie zeges in vier heats stijgt Van Rijn naar de derde plaats. Na negentien heats en vijf koersdagen verdedigt hij nu een voorsprong van negen punten op Blair Orange. Hoewel het paard in de laatste heat op 132 tegen 1 staat, is het vasthouden van de derde plaats zeker mogelijk.

Met nog één koersdag en in totaal één heat te gaan, telt elke beslissing. MacDonald blijft de te kloppen man, maar zijn voorsprong is niet onaantastbaar; één mislukte rit, een uitschakeling of opgesloten raken kan het klassement nog op zijn kop zetten. Vooral Hall Jr. loert daar direct achter, terwijl Orange op eigen bodem zal willen laten zien dat zijn dag in Cambridge geen uitschieter was, maar een voorbode.

Voor Van Rijn is de opdracht na Winton bijna klinisch eenvoudig: koel blijven, punten pakken, geen domme risico’s nemen en alleen forceren als het echt kan. Maar sportief gezien is er nog iets anders aan de hand. Met drie zeges op één dag in Winton heeft hij niet alleen het klassement beïnvloed, maar ook het verhaal van dit WK gekaapt: van “rookie tussen de pacers” naar de man van de dag. Niet voor niets noemde de andere pikeurs hem “The Flying Dutchman”.

Hoe de WDC25 ook eindigt, de Winton-dag van 2025 gaat voor Nederlandse drafsportfans de boeken in als de dag waarop Jaap van Rijn aan de andere kant van de wereld liet zien dat een Nederlandse pikeur ook tussen de pacers in Nieuw-Zeeland de lakens kan uitdelen. En dat het oranje in WDC25 niet alleen in de naam van Blair Orange zit, maar vooral staat voor de kleuren van Nederland.

WDC25: Punten sprokkelen voor Jaap van Rijn

Na de eerste twee koersdagen op Kaikōura en de verplaatsing naar het Noordereiland werd het WDC25 hervat op Cambridge Racecourse, een snelle baan vlakbij Hamilton. Op deze baan was het vooral de Zweedse pikeur Mats Djuse die indruk maakte met twee overwinningen.

Na Cambridge Racecourse volgde opnieuw een verplaatsing, dit keer terug naar Christchurch voor de koersen op Addington, waar de Nieuw-Zeelandse pikeur Blair Orange zijn 3000e overwinning uit zijn carrière behaalde.

Hoewel Jaap van Rijn op Cambridge Racecourse indruk maakte met een offensieve rijstijl, was de oogst met twee vierde plaatsen, een zesde plaats en twee zevende plaatsen mager. De Zweed Mats Djuse was de pikeur van de avond met zijn twee zeges.

Op vrijdagochtend waren de pikeurs en hun entourage op bezoek bij een van Nieuw Zeelands beste trainers John Dunn, de broer van de in Amerika zeer succesvolle toppikeur Dexter Dunn. Een aantal pikeurs en begeleiders maakte van de kans gebruik om mee te gaan met John Dunn en zijn team om de paarden te trainen op het strand van van Woodend Beach. Linda Matsky, de succesvolle Duitse amatrice en partner van Van Rijn, en SNDR bestuurslid Stef van der Weide genoten van snelwerk op het strand met enkele van Nieuw Zeelands beste pacers.

Op Addington, de baan van de New Zealand Cup, zagen de kansen voor Jaap van Rijn er beter uit. Met twee tweede plaatsen werden er opnieuw belangrijke punten gescoord. Vooral heat 15 (de achtste koers) mondde uit in een spannende finish; Jaap van Rijn en zijn paard Nothing But You namen in de rechterlijn de leiding over van Pierre Vercruysse met One Eye Bandit en leken af te stormen op de overwinning, totdat Vercruysse nog één keer aanzette en op de streep de winst naar zich toe trok.

Op zaterdag reisden de pikeurs af naar het zuiden van Nieuw-Zeeland, waar op zondag gekoerst zou worden op Winton Racecourse. De rijders werden getrakteerd op een diner in het plaatsje Bluff, het meest zuidelijke puntje van Nieuw-Zeeland.

Na vijftien heats zijn de kansen van Jaap van Rijn op de wereldtitel te verwaarlozen. De strijd lijkt nu te gaan tussen de Canadees James MacDonald, de Australiër Gary Hall jr., de Zweed Mats Djuse en de Nieuw-Zeelander Blair Orange. Zowel Djuse als Orange hebben in de laatste vijf heats kansrijke paarden geloot, waardoor de ontknoping nog altijd spannend kan worden.

UET GRAND PRIX 2027 (uw moet uw paard zelf inschrijven)

UET GRAND PRIX 2027 (R-jaargang)

Voor hengsten en merries geboren in 2023.
De eigenaar of trainer kan zijn of haar paard voor deze koers uitsluitend schriftelijk aanmelden tot uiterlijk vrijdagochtend 14 november tot 11.00 uur bij de drafsportafdeling NDR.

UET GRAND PRIX 2027
Prijzengeld finale minimaal € 350.000
Inleggeld:
15 november 2025                                         € 150 (exl. BTW)
15 november 2026                                         € 300 (exl. BTW)
1 augustus 2027 (voorlopige aangifte)          € 500 (exl. BTW)
Definitieve aangifte                                       € 1.000 (exl. BTW)

De eigenaar/trainer dient zijn/haar paard zelf schriftelijk in te schrijven via de sportafdeling van de NDR. Klik hieronder voor de officiële uitschrijving van de UET Grand Prix 2027

Officieel Bulletin 45 – 2025

Klik hieronder voor het officieel bulletin.
Het document wordt in een nieuw scherm geopend

Drafprogramma December 2025

Klik hieronder voor het Drafprogramma van December 2025. Het document wordt in een nieuw scherm geopend.