Zoals gebruikelijk de afgelopen weken volgt hierbij een update.
Er is nog steeds geen groen licht om eindelijk weer te koersen. De gesprekken lopen op meerdere niveaus door. Mocht u bij het lezen van deze tekst frustratie voelen, dan komt ons dat bekend voor helaas.
Eindelijk een gesprek met Dhr. Buma
Gistermiddag heeft eindelijk een gesprek plaatsgevonden met Dhr. S. Buma, voorzitter van de Veiligheidsregio Fryslân.
Tijdens dit overleg is vanuit het bestuur van de SNDR en het management van VPW de uiterst nijpende situatie van de draf- en rensport in Nederland toegelicht.
Tevens is uitgelegd dat een snelle herstart van de sector absoluut noodzakelijk én ook maatschappelijk verantwoord mogelijk is, zoals in alle ons omringende landen.
Nu restaurants, bioscopen, cafés en andere bedrijven hun deuren hebben geopend voor publiek voelt het heel vreemd en onrechtvaardig aan dat de drafsportprofessionals niet, zoals in alle omringende landen, in de buitenlucht (!), en op 1,5 meter afstand, aan het werk kunnen met het inmiddels overal toegepaste en ook door de Rijksoverheid getoetste COVID-19 protocol.
Dhr. Buma zei begrip te tonen voor onze problematiek maar gaf duidelijk aan dat hij vanuit zijn functie als voorzitter van de Veiligheidsregio niet de autoriteit heeft (of wil nemen) om af te wijken van de tekst en de interpretatie van de per 1 juni geldende Noodverordening en de toelichting daarop. Er zijn hierover volgens hem afspraken gemaakt in het overkoepelende Veiligheidsberaad. Hij bleek niet te kunnen (of willen) afwijken van het centraal hierover ingenomen standpunt.
Vervolgens is besproken op welke wijze de door het ministerie van Landbouw ingenomen standpunt (schriftelijk bevestigd op 15 mei), dat er voor onze sector sprake is van samenkomsten ten behoeve van reguliere agrarische bedrijfsactiviteiten noodzakelijk voor de continuïteit van onze bedrijfstak, ook wordt vertaald naar concrete acties bij de bevoegde instanties om een herstart mogelijk te maken. Daarbij werd door de heer Buma gisteren verwezen naar de leidende rol die het ministerie van VWS daarin zou spelen als direct adviserende instantie richting het Kabinet.
Helaas blijft er onduidelijkheid bestaan hoe er binnen de verschillende instanties van de overheid wordt aangekeken tegen onze activiteiten en evenmin wie nu waar over beslist. De overheid opereert tijdens deze crisis minder transparant dan gewenst.
Wat betreft de activiteiten: vanuit de SNDR en VPW is nogmaals benadrukt dat deze als ‘samenkomsten’ moeten worden aangemerkt. Vanuit het Ministerie LNV is dit bevestigd en zijn deze activiteiten ook aangemerkt als bedrijf kritisch zoals hierboven beschreven. In de praktijk worden we constant op basis van onbegrip belemmerd bij de argumentatie over de herstart van deze bedrijfsactiviteiten achter gesloten deuren en conform het COVID19 protocol.
Vervolgstappen
De KHRV Groningen ontving afgelopen woensdag een afwijzend besluit vanuit de Veiligheidsregio en de Gemeente op een hernieuwd verzoek om weer selectieproeven te mogen verrijden op de drafbaan Groningen en ook in Alkmaar heeft de SEDA nog geen groenlicht gekregen voor een herstart vanuit hun Veiligheidsregio en Gemeente.
Hoe gaan we deze impasse nu zo snel mogelijk doorbreken?
Recent blijkt dat gerichte media-aandacht en actievoeren daadwerkelijk tot succes kan leiden bij versnellingen van aanpassingen in de Noodverordening. Voorbeelden daarvan zijn de Horeca, de Camping sector en de Kermisbedrijven. We zullen daarom op zeer korte termijn ook deze mogelijkheden nader onderzoeken, uitwerken, en daadwerkelijk organiseren om onze eis tot een snelle herstart van de totale sector, voorlopig zonder publiek, kracht bij te zetten.
Daarbij roepen we alle deelnemers en organisaties (VDRP, NDTV, NAC, etc.) op om ons bij dit proces te willen ondersteunen (bijvoorbeeld met acties via Social Media) en zo nodig massaal invulling te geven aan mogelijke ‘protestacties’ die we willen gaan organiseren. Het gaat nu echt over overleving van de draf- en rensport in Nederland!
Daarnaast blijven we ‘achter de schermen’ ons gezamenlijk met alle betrokken baanorganisaties maximaal inspannen via velerlei kanalen richting de betrokken overheidsinstanties om de op 11 mei jl. al door het Ministerie van LNV onderkende uitzonderingspositie te honoreren met concrete mogelijkheden om de bedrijfsactiviteiten van de sector zo spoedig mogelijk te kunnen hervatten waarbij we uiterlijk vrijdag 26 juni als deadline aanhouden. Richting onze Franse partner LeTrot hebben we nu consequent nee moeten verkopen. Ook al is onze partner begripsvol, we hopen niet dat de huidige situatie gevolgen zal hebben voor de internationale concurrentiepositie van het Nederlandse Premium-product op Wolvega/Duindigt.
Verder blijven we activiteiten organiseren voor onze deelnemers om de startmogelijkheden in het buitenland (en hopelijk ook snel weer in Nederland) te optimaliseren. Daartoe wordt er zoals gisteren gepubliceerd op de NDR-website op donderdag 18 juni a.s. vanaf 12.00 op Victoria Park Wolvega weer een trainingsdag georganiseerd met formele tijdwaarneming uiteraard onder strikte voorwaarden van het vastgestelde COVID-19 protocol. De eerdere sessies op 11 mei en 5 juni jl. bleken zeer succesvol en we danken de deelnemers voor de getoonde discipline. Dit helpt enorm bij onze strijd voor een snelle herstart.
Bestuur SNDR 12 juni 2020
Open brief bestuur SNDR aan Veiligheidsregio Fryslân, 18 juni 2020
/in Drafsport, Nieuws, Rensport /door ndrIn de link hieronder een ‘open brief’ van het bestuur SNDR, zoals verstuurd aan de Voorzitter van de Veiligheidsregio Fryslân, Dhr. S. Buma. Zoals aangegeven is deze brief ook in afschrift verstuurd naar de Burgemeesters van de Gemeenten Weststellingwerf (Victoria Park Wolvega) en De Fryske Marren (Drafbaan Joure) en aan de voorzitter van het landelijke Veiligheidsberaad.
Het document wordt in een nieuw scherm geopend
20200618 Open brief Vz VRF
Meeting Joure donderdag 2 juli verplaatst
/in Drafsport, Rensport /door ndrDe eerste meeting van Joure, die gepland stond op donderdag 2 juli, wordt verplaatst naar woensdag 29 juli.
Uitvoercertificaat voor Franse draverijen.
/in Drafsport, Rensport /door ndrVanaf heden eist Letrot bij de sluiting van de inschrijving van een Franse meeting een geldig uitvoercertificaat voor alle buitenlandse paarden. De sluiting van de inschrijving is om 9.00 ‘s ochtends ongeveer 6 dagen voor de koers.
Letrot vraagt vanaf heden geen uitvoercertificaten meer aan bij het kantoor van de NDR.
U dient dus zelf een uitvoercertificaat voor uw paard aan te vragen bij de afdeling Stamboek.
Doe dit op tijd want het kantoor van de NDR is deze periode beperkt bereikbaar. Het kantoor is open van maandag t/m donderdag van 9.00 uur tot 14.00 uur. Vraag de uitvoercertificaat dus minimal één werkdag (niet op vrijdag) voor de sluiting van de inschrijftermijn aan.
Cursus Eigenaartrainer Draf- en Rensport in oktober 2020
/in Drafsport, Rensport /door ndrOp onderstaande data wordt er een cursus eigenaartrainer draf- en rensport georganiseerd.
Deze is bestemd is voor toekomstige eigenaartrainers van dravers en volbloeds en voldoet aan het gestelde in artikel 30 lid d van het Deelnemers Reglement van de Stichting NDR.
Tevens is deze cursus verplicht voor leerlingen, als onderdeel van hun opleiding. Ben je leerling en heb je deze cursus nog niet gevolgd? Geef je dan op. Voor leerlingen is er een korting op de cursuskosten.
De minimumleeftijd om voor een vergunning in aanmerking te komen is 18 jaar.
De cursus wordt afgesloten met een certificaat!
Inhoud cursus:
Cursusduur: 4 zaterdagen
Data: 10, 17, 24 en 31 oktober 2020.
Cursusprijs: € 425,-
Locatie: Nader te bepalen.
Aanmelden:
via e-mail: v.kribbe@ndr.nl (o.v.v. naam, adres en geboortedatum)
Graag aangeven of het Drafsport of Rensport betreft.
Officieel Bulletin 25 – 2020
/in Officieel Bulletin /door ndrKlik hieronder voor het officiële bulletin.
Het document wordt in een nieuw scherm geopend:
OB25 2020
12 juni 2020, waar staan we nu als sector? Bericht bestuur SNDR,
/in Drafsport, Nieuws, Rensport /door ndrZoals gebruikelijk de afgelopen weken volgt hierbij een update.
Er is nog steeds geen groen licht om eindelijk weer te koersen. De gesprekken lopen op meerdere niveaus door. Mocht u bij het lezen van deze tekst frustratie voelen, dan komt ons dat bekend voor helaas.
Eindelijk een gesprek met Dhr. Buma
Gistermiddag heeft eindelijk een gesprek plaatsgevonden met Dhr. S. Buma, voorzitter van de Veiligheidsregio Fryslân.
Tijdens dit overleg is vanuit het bestuur van de SNDR en het management van VPW de uiterst nijpende situatie van de draf- en rensport in Nederland toegelicht.
Tevens is uitgelegd dat een snelle herstart van de sector absoluut noodzakelijk én ook maatschappelijk verantwoord mogelijk is, zoals in alle ons omringende landen.
Nu restaurants, bioscopen, cafés en andere bedrijven hun deuren hebben geopend voor publiek voelt het heel vreemd en onrechtvaardig aan dat de drafsportprofessionals niet, zoals in alle omringende landen, in de buitenlucht (!), en op 1,5 meter afstand, aan het werk kunnen met het inmiddels overal toegepaste en ook door de Rijksoverheid getoetste COVID-19 protocol.
Dhr. Buma zei begrip te tonen voor onze problematiek maar gaf duidelijk aan dat hij vanuit zijn functie als voorzitter van de Veiligheidsregio niet de autoriteit heeft (of wil nemen) om af te wijken van de tekst en de interpretatie van de per 1 juni geldende Noodverordening en de toelichting daarop. Er zijn hierover volgens hem afspraken gemaakt in het overkoepelende Veiligheidsberaad. Hij bleek niet te kunnen (of willen) afwijken van het centraal hierover ingenomen standpunt.
Vervolgens is besproken op welke wijze de door het ministerie van Landbouw ingenomen standpunt (schriftelijk bevestigd op 15 mei), dat er voor onze sector sprake is van samenkomsten ten behoeve van reguliere agrarische bedrijfsactiviteiten noodzakelijk voor de continuïteit van onze bedrijfstak, ook wordt vertaald naar concrete acties bij de bevoegde instanties om een herstart mogelijk te maken. Daarbij werd door de heer Buma gisteren verwezen naar de leidende rol die het ministerie van VWS daarin zou spelen als direct adviserende instantie richting het Kabinet.
Helaas blijft er onduidelijkheid bestaan hoe er binnen de verschillende instanties van de overheid wordt aangekeken tegen onze activiteiten en evenmin wie nu waar over beslist. De overheid opereert tijdens deze crisis minder transparant dan gewenst.
Wat betreft de activiteiten: vanuit de SNDR en VPW is nogmaals benadrukt dat deze als ‘samenkomsten’ moeten worden aangemerkt. Vanuit het Ministerie LNV is dit bevestigd en zijn deze activiteiten ook aangemerkt als bedrijf kritisch zoals hierboven beschreven. In de praktijk worden we constant op basis van onbegrip belemmerd bij de argumentatie over de herstart van deze bedrijfsactiviteiten achter gesloten deuren en conform het COVID19 protocol.
Vervolgstappen
De KHRV Groningen ontving afgelopen woensdag een afwijzend besluit vanuit de Veiligheidsregio en de Gemeente op een hernieuwd verzoek om weer selectieproeven te mogen verrijden op de drafbaan Groningen en ook in Alkmaar heeft de SEDA nog geen groenlicht gekregen voor een herstart vanuit hun Veiligheidsregio en Gemeente.
Hoe gaan we deze impasse nu zo snel mogelijk doorbreken?
Recent blijkt dat gerichte media-aandacht en actievoeren daadwerkelijk tot succes kan leiden bij versnellingen van aanpassingen in de Noodverordening. Voorbeelden daarvan zijn de Horeca, de Camping sector en de Kermisbedrijven. We zullen daarom op zeer korte termijn ook deze mogelijkheden nader onderzoeken, uitwerken, en daadwerkelijk organiseren om onze eis tot een snelle herstart van de totale sector, voorlopig zonder publiek, kracht bij te zetten.
Daarbij roepen we alle deelnemers en organisaties (VDRP, NDTV, NAC, etc.) op om ons bij dit proces te willen ondersteunen (bijvoorbeeld met acties via Social Media) en zo nodig massaal invulling te geven aan mogelijke ‘protestacties’ die we willen gaan organiseren. Het gaat nu echt over overleving van de draf- en rensport in Nederland!
Daarnaast blijven we ‘achter de schermen’ ons gezamenlijk met alle betrokken baanorganisaties maximaal inspannen via velerlei kanalen richting de betrokken overheidsinstanties om de op 11 mei jl. al door het Ministerie van LNV onderkende uitzonderingspositie te honoreren met concrete mogelijkheden om de bedrijfsactiviteiten van de sector zo spoedig mogelijk te kunnen hervatten waarbij we uiterlijk vrijdag 26 juni als deadline aanhouden. Richting onze Franse partner LeTrot hebben we nu consequent nee moeten verkopen. Ook al is onze partner begripsvol, we hopen niet dat de huidige situatie gevolgen zal hebben voor de internationale concurrentiepositie van het Nederlandse Premium-product op Wolvega/Duindigt.
Verder blijven we activiteiten organiseren voor onze deelnemers om de startmogelijkheden in het buitenland (en hopelijk ook snel weer in Nederland) te optimaliseren. Daartoe wordt er zoals gisteren gepubliceerd op de NDR-website op donderdag 18 juni a.s. vanaf 12.00 op Victoria Park Wolvega weer een trainingsdag georganiseerd met formele tijdwaarneming uiteraard onder strikte voorwaarden van het vastgestelde COVID-19 protocol. De eerdere sessies op 11 mei en 5 juni jl. bleken zeer succesvol en we danken de deelnemers voor de getoonde discipline. Dit helpt enorm bij onze strijd voor een snelle herstart.
Bestuur SNDR 12 juni 2020
Frankrijk weer open voor buitenlandse dravers
/in Drafsport, Rensport /door ndrVanaf komende maandag 15 juni zijn buitenlandse dravers weer startgerechtigd in draverijen in Frankrijk.
Officieel Bulletin 24 – 2020
/in Officieel Bulletin /door ndrKlik hieronder voor het officiële bulletin.
Het document wordt in een nieuw scherm geopend:
OB24 2020
Twee- & Driejarigen Stakes (ingeschreven paarden en aangepaste data)
/in Agenda /door ndrKlik hieronder voor de uitgeschreven Tweejarigen en Driejarigen Stakes 2020, met aangepaste data en inlegrondes en de nog ingeschreven paarden. Het document wordt in een nieuw scherm geopend:
Tweejarigen en Driejarigen Stakes 2020 – met aangepaste data
Officieel Bulletin 23 – 2020
/in Officieel Bulletin /door ndrKlik hieronder voor het officiële bulletin.
Het document wordt in een nieuw scherm geopend:
OB23 2020