GRONINGEN AAN VOORAVOND BLOEIPERIODE?

Op de drafbaan van Groningen wordt vrijdagmiddag een programma afgewerkt van negen draverijen. Daarbij springen meerdere koersen in het oog, zoals de uitstekend bezette vierde draverij van de dag met liefst elf paarden. Ook de voorlaatste koers kent met tien deelnemers – stuk voor stuk prima dravers – een goede bezetting. Als afsluiter komt de subtop aan de start, hoewel een paard als Victor Bas die status inmiddels wel is ontgroeid. De hengst liep in Zweden al een persoonlijk record van 1.13,1!

Gloriejaren weer terug? [] Uiteraard is ook Roelof Maring aanwezig op de fraaie Groningse baan, waar al vanaf omstreeks 1920 wordt gekoerst. Maring was jarenlang zelf werkzaam in het Stadspark en kan zich het U-vormige plein waar de trainers hun stallen hadden uiteraard nog prima herinneren. “Beroemde drafnamen als Klaas Woudstra, Maarten Rozema, Joop van Leeuwen, Roelof Hamming en mijn vader Hendrik Maring waren daar elke dag in de weer”, vertelde de Groningse nestor een jaar geleden in een interview in het magazine draaf. “Op dat plein was alle kennis die je maar kon wensen over het trainen van dravers aanwezig en de training zelf was weer een trekpleister voor de Groningers. Veel mensen kwamen kijken hoe het daar toeging en hoopten dan een goede tip te krijgen om tijdens een koers een wedje te kunnen zetten. Het was een broedplaats van jong talent dat ook internationaal aan de weg timmert. Arnold Mollema is hier begonnen en Hennie Grift, die nu zo succesvol is in Italië. Verder Henk Hamming en ikzelf. Hier kon je als pikeur het vak leren van al die ervaren vakmensen.”
Groningen lijkt het tij aardig te hebben gekeerd. Was het enkele jaren geleden soms moeilijk een meeting überhaupt door te laten gaan, de laatste seizoenen is daarin een positieve kentering te zien geweest. De openingsmeeting op de deels gerenoveerde Groningse piste werd heel goed bezocht en voor de komende maanden staan er diverse hoogtepunten op het programma. Maring hoopt dat de golfbeweging in de Groningse sportbeleving doorzet. “Je hebt hier van die trends. Voetbal is altijd populair, maar dan zit ineens iedereen bij het basketbal. Een poos terug telde je niet mee als je geen supporter was van de plaatselijke ijshockeyclub en daarvoor zat iedereen in het Stadspark bij de paarden. Ik hoop dat het nu weer onze beurt is en de mensen de baan en de sport herontdekken. Het gevoel moet er weer zijn dat je niet mag ontbreken als er paardenkoersen zijn. Ik voel mij daar als trainer medeverantwoordelijk voor”, aldus Maring, die op 6 september 1950 werd geboren. “Het zou een ramp zijn als de baan in Groningen verdween. Niet alleen voor mij persoonlijk, maar voor de hele Nederlandse drafsport.”
meer ▼

Maring komt vrijdag twee keer zelf in actie. In de tweede draverij van de middag rijdt hij met Wiske Rider. De door wijlen Joop de Ruyter uit Schagen gefokte merrie wist vorig jaar al te winnen op de Groningse baan, waar de halfzus van topdraver Magic Rider in drie starts steeds in de prijzen viel: eerste, tweede en vierde. Ook nu heeft ze kansen, al treft ze Zamotie Heikant (Robin Bakker) die bij zijn eerste optreden in Groningen onlangs meteen wist te winnen. Ook You cant be me zal worden gevolgd. De hengst zorgde tijdens de openingsmeeting voor een ongelukkig incident waardoor rijder Niels Jongejans naar het ziekenhuis werd afgevoerd. De Zaanse leerlingpikeur is echter niet bevreesd voor een reprise, want na zijn vlotte herstel werd hij alweer tweede met de hengst in Wolvega.
De tweede start van Roelof Maring, die begin deze eeuw tijdelijk de sport zelfs even vaarwel zei, is met de merrie Valley Wonder. Ze is gefokt door de familie Hilbrants, die met hun fokmerrie Justy al jarenlang opvallend actief zijn in de sport. Justy was immers de naamgeefster van de eerste échte drafsportsite die Nederland kende. Winnen zal trouwens niet meevallen voor Valley Wonder, want tijdens de openingsmeeting maakte vooral Yonna Medo een uitstekende indruk. De bij Cees Kamminga in training staande merrie zal hartstochtelijk worden toegejuicht. Ze is immers eigendom van het drafsportcollectief Stichting Martini Stable.