Belangrijke mededeling betreffende autostart procedure voor deelnemende rijders aan draverijen.
Het bestuur van de Stichting Nederlandse Draf en Rensport heeft in overleg met de Coördinatie Commissie en de VDRP besloten dat vanaf zondag 24 juli 2011 bij alle autostarts op Nederlandse drafbanen de startauto voor de start weer opgesteld wordt op ongeveer 250 meter voor het startpunt, zoals conform Art. 34 lid I,II en III van het Drafsport Wedstrijd Reglement.
Dit in tegenstelling tot de nu gebruikelijke opstel plaats van ongeveer 500 meter voor het startpunt, die ook bij kwalificatie draverijen gebruikt werd. Door deze aanpassing komt de autostart procedure weer overeen met die van de meeste andere UET landen.
Voor kwalificatie draverijen blijft de plaats waar de startauto voor de start staat opgesteld op 500 meter gehandhaafd.(DWR. Art. 34 lid III)
Dit heeft wel als consequentie dat de deelnemers zich op 20 seconden voor het commando “start vrij” in de gemarkeerde blauwe zone (150 meter) achter de startauto dienen te bevinden.
Op het commando “start vrij” zet de startauto zich in beweging en behoud dezelfde snelheid. Op 150 meter voor het startpunt dienen alle paarden hun plaatsen te hebben ingenomen en te behouden tot het startpunt. Tot 100 meter voor het startpunt behoudt de auto dezelfde lage snelheid (± 30 km/u.) Daarna wordt het tempo opgevoerd en mag nimmer meer verminderd worden. De deelnemers dienen zich naar dit tempo te richten.
Tevens geldt dat bij het aanvragen van een “lengte” de combinaties, die deze hebben toegewezen gekregen, hun spoor achter de startauto dienen te behouden tot het startpunt is gepasseerd. (DWR. Art. 34 lid V).
Voor bovenstaande procedure zal het comité t/m 14 augustus 2011 nog vanuit de comité auto waarschuwend optreden, daarna zal enkel bestraffend worden opgetreden